Kritiken växer mot Brigitta Ed. Nu uppmanar Sanna Lundell allmänheten att ”besinna sig”.
– Det är ett drev som pågår mot henne nu, som jag tycker är så otroligt obehagligt. Vi har sett det förr. Ingen förtjänar ett sådant här drev, säger hon i podcasten ”Inte din morsa”.
I förra veckan kunde Aftonbladet avslöja att Eds stiftelse rekryterar volontärer som arbetar gratis med att rusta upp en herrgård utanför Malmköping som ägs av Ed och en nära vän till henne, i utbyte mot ”ett bra nätverk”.
När Aftonbladets reporter wallraffade som volontär i maj i år fanns statsministern på plats på herrgården för att arbetsleda volontärer.
Säkerhetspolisen fick kritik för att den wallraffande reportern lyckades komma i närheten av statsministern, utan att behöva uppvisa legitimation eller få sin väska genomsökt.
Sedan avslöjandet har kritiken mot Birgitta Ed varit kraftig och flera anmälningar till domkapitlet har inkommit, enligt stiftsjurist Lotta Lind.
– Anmälningarna står i relation till det som uppmärksammats i medierna och om det är förenligt med prästlöftena, som att följa kyrkans ordning och att utöva uppdraget så att kyrkan blir uppbyggd och Guds vilja förverkligad i världen, säger Lotta Lind till tidningen.
Sanna Lundell sätter ner foten
Sanna Lundell tycker att kritiken mot Birgitta Ed har gått över styr.
– Det är ett drev som pågår mot henne nu, som jag tycker är så otroligt obehagligt. Vi har sett det förr. Ingen förtjänar ett sådant här drev. Det syftar inte till någonting annat än att karaktärsmörda människor. Jag tänker att både Ulf Kristersson och Birgitta Ed har gjort väldigt tydligt att hon är präst, att hon har ett eget liv och en stark tro. Men det har inte han. Han är politiker, han är inte troende och han är inte anställd i Svenska kyrkan, säger Sanna Lundell i podcasten ”Inte din morsa”.
Förväntar sig en förklaring
Men med det sagt tycker Sanna att det finns en del som Birgitta behöver förklara och förväntar sig att hon gör det, då Birgitta länge jobbat som just kommunikatör.
– Jag tycker att det är rörigt, och jag tycker att de behöver se över ägandet eller åtminstone försöka förklara varför de har löst det på det här sättet. Det kan finnas praktiska skäl till det här, och det tycker jag är lite så där … Man hade kanske förväntat sig av en av Sveriges främsta kommunikatörer, det är ju det hon har livnärt sig på.
Trots det uppmanar Sanna alla att ”besinna sig” och läsa på innan man går till angrepp.
– Det är lite som Benny Fredriksson-drevet. Ingen orkar kolla upp vad som har hänt eller inte hänt. Man orkar inte ens ställa en enda liten följdfråga, utan man köper den här granskningen rakt av och hugger och sliter itu hela hennes person. Jag tycker att det är vedervärdigt.
LÄS MER: