Anders Pihlblad har varit på TV4 i snart 30 år.
Nu lyfter tittare kritik mot profilen – men desto fler backar honom.
”Hela TV4 är en katastrof! Men han är okej tycker jag”, skriver en tittare på Facebook.
TV4-huset har kablat ut bilder sedan 1990. I mitten av 1990-talet, rättare sagt 1997 gjorde den unge Anders Pihlblad entré som politisk reporter på kanalen. I juni blir det därmed 29 år på arbetsplatsen.
Under åren har journalisten hunnit med en rad olika uppdrag och roller. Allt från valbevakning till ”Nyhetsmorgon” och nu senast den stora intervjun med kungaparet inför deras guldbröllop ”Kungaparet – 50 år tillsammans”.
I en diskussionsgrupp om TV4 på Facebook lyfter en tittare kritik mot Anders Pihlblad:
”Ta bort Anders Pihlblad från TV4. Han är en katastrof”, skriver den missnöjda tittaren utan att gå in på närmare detaljer.
Tittarna försvarar Anders Pihlblad efter kritik
Men kritiken får inte särskilt mycket medhåll. Tvärtom är det flera tittare som backar TV4-profilen och tycker att han sköter sig bra.
”Jättebra, saklig och främst objektiv, till skillnad från en del andra som snörper på mun när dom intervjuar vissa! Nä bra Anders…”, skriver en tittare i kommentarsfältet.
”Absolut en av de bästa på alla vis”, håller ännu en tittare med.
”Va!? Han är en av de bättre på 4: an”, tycker ännu en tittare.
”Det är han inte. Han är absolut ingen dålig programledare”, håller ännu en tittare med.
En annan tittare skickar en känga till kanalen i stället.
”Hela TV4 är en katastrof! Men han är okej tycker jag”.
Men ett par få har kritik att ge.
”När han programleder tillsammans med Soraya så byter jag kanal. Samma höga gläfsiga tonläge”, skriver en tittare i kommentarsfältet.
”Total katastrof”, tycker en annan tittare.
”Finns fler som borde bort från tv rutan”, tycker ytterligare en tv-tittare i kommentarsfältet.
Omtalade intervjun med kungaparet
Inför guldbröllopet som ägde rum på midsommarafton fick Anders Pihlblad möjligheten att följa kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia på nära håll genom exklusiva intervjuer.
Efteråt hyllades Anders Pihlblad av tittarna som tyckte att journalisten hade gjort ett ypperligt arbete. För Hänt har intervjuaren berättat att det var svårt att komma kungaparet nära, men att de bjöd på sig själva trots allt.
– Jag tycker ändå att de var ganska bjussiga. Det finns några saker som har fastnat hos mig när jag gjort de här intervjuerna med kungen och drottningen.
Han berättar om ett samtal med drottning Silvia som var extra minnesvärt.
– Till exempel när jag frågar drottningen om de har roligt tillsammans. Då svarar hon: ”Ja, för det mesta”, och börjar sedan fundera över barnen och barnbarnen och säger: ”50 år, det gick så fort”. Då tänker man att hon har funnits med i hela ens liv, men samtidigt förstår man hur hon resonerar.
Läs mer: