Alice Babs dotter Titti Sjöblom mobbades som liten

Hon växte upp med en av Sveriges största stjärnor till mamma.
Som liten blev Titti Sjöblom mobbad för att hon var dotter till Alice Babs.
– Ordet mobbning fanns ju inte på den tiden, men det var exakt vad jag hade i två års tid, har hon berättat för Expressen
.

Alice Babs var en av Sveriges största sångstjärnor och fick sitt stora genombrott i filmen ”Swing it, magistern!” 1940. Sedan följde succér som ”Lilla stjärna”, ”Vårat gäng” och ”Song for the dreamer”, för att nämna några av de många verk. Alice Babs karriär exploderade och med tiden blev jazz- och filmstjärnan världskänd.

Samtidigt pågick dottern Titti Sjöbloms, som är född 1949, uppväxt. I väldigt ung ålder, knappt två år gammal, uppträdde hon på scen med mamma Alice Babs. I sina memoarer ”Född i rampljuset” berättar Titti Sjöblom hur hela familjen var ute på turné ibland, men också hur hon grät sig till sömns av saknad när mamma var iväg på egen hand. Pappa Nils Ivar Sjöblom tog till stora delar hand om henne och syskonen Lasse och Lilleba.

Ingen kom på kalaset

Att han en världsstjärna till mamma var inte lätt. I sin bok berättar Titti Sjöblom bland annat om avundsjukan hos andra barn och att hon blev mobbad på skolgården, skriver Expressen i en intervju från 2021.

Titti Sjöblom gick en skola i Saltsjöbaden i Stockholm. Från årskurs tre blev hon mobbad, vilket hon också berättar i sina memoarer.
– Ordet mobbning fanns ju inte på den tiden, men det var exakt vad jag hade i två års tid, säger hon till Expressen.

Hon minns ett tillfälle då hon hade följt med sin mamma på jobbresa till Los Angeles i USA. Titti Sjöblom kom tillbaka till Sverige vitblond i håret och solbränd.
– Jag möttes av en kalldusch. Folk ville inte sitta med mig, leka med mig och de slogs med mig. Det var förfärliga saker. Det som mest har etsat sig fast i minnet när jag bjöd till kalas och ingen kom.

Titti Sjöblom tackar sina mobbare

Vidare berättar dottern om de plågsamma minnena.
– Jag förstod inte då när mamma och pappa tröstade och sa att det var avundsjuka. Alla hade det ju så bra i Saltsjöbaden. Men det var inte en materiell avundsjuka.

Titti Sjöblom syntes mycket i tv som liten. Något hon i dag förstår stack i ögonen på kamraterna. Många hade inte ens tv då, säger hon till Expressen. I sin bok har hon avslutat med att tacka mobbarna. Hon menar att, tack vare dem, fick hon lära sig att bli självständig och gå sin egen väg

För Titti Sjöblom själv följde sedan en egen framgångsrik karriär även om hon ofta samarbetade med mamma Alice Babs. Ett av hennes större egna genombrott var med ”Fröken Ur-sång” i Melodifestivalen 1974.

Läs mer:

 

Läs mer om...