
Bilderna i Idol gör mig bara irriterat. Kanalen borde ha klippt bort segmentet som bara upplevs som konstigt och onödigt.
Detta är en kommentar. Åsikterna är skribentens egna.
Influencers är helt klart här för att stanna. Många av dem är inte bara skickliga på att bygga upp sina personliga varumärken, utan även vassa när det gäller att fånga människors uppmärksamhet och sätta trender. Jag har inte något emot det. I vissa fall är det till och med imponerande. Och jag har en viss förståelse för att tv-kanaler vill knyta sig an till dem: det är bra marknadsföring, och lockar yngre tittare.
Men under lördagens avsnitt av Idol när Tilda Törnqvist och Julia Ringblom plötsligt dyker upp blir det mest… märkligt. Det är menat som något slags försök till ett ”behind the scenes”-segment, tror jag? I ärlighetens namn är det lite oklart. Det kändes inte roligt, det gav ingen insyn, fanns inget humoristiskt värde och tillförde absolut ingenting till programmet. Istället uppfattas det som ett misslyckat försök att vara ”up to date.”
Tilda Törnqvist och Julia Ringblom
Här är grejen: jag är inte dum. Jag förstår poängen. Influencers säljer, engagerar och uppmärksammas. Men måste de tryckas in i varje vrå av tv-Sverige? Är det framtiden- en influencer som kliver in som något slags sidospår i varje underhållningsprogram bara för att?
Tillslut blir det tröttsamt, och inte minst suddas gränsen mellan innehåll och reklam tillsist ut. I Idol kändes det bara desperat, onödigt och konstigt. Som tittare satt jag mest och undrade vad poängen var. Det är synd, tycker jag. För Idol är redan ett färdigt och uppskattat koncept som ska handla om musik, drömmar, berättelser och starka framträdanden. När man väljer att slänga in ett oigenomtänkt influencer-segment blir det därför inte fräscht eller coolt, det blir endast rörigt.
Idol 2025
Med detta sagt vill jag vara tydlig med en sak: det här är ingenting emot Tilda eller Julia. De verkar som härliga tjejer som gör ett fantastiskt jobb i sina egna kanaler. Det handlar bara om produktionens genomförande av detta.
Detta väcker därför frågan om vad som händer härnäst. För om varje tv-format måste kryddas med influencers för att kännas ”modernt”, riskerar vi att till slut inte få något annat än samarbeten, ploj och halvkul sketcher. Och då försvinner det som en gång gjorde programmen starka. I det här fallet hade TV4 kunnat göra det enklaste av allt: klippa bort det. Ingen hade saknat det.
LÄS MER
- Krönika: Det är smärtsamt att se beteendet i Idol
- Martin Stenmarcks son Love går i sin pappas fotspår