Postkodlotteriet anmält efter reklaminslag i Masked singer

Mitt under pausen till Masked singer dök den plötsligt upp.
Under bästa sändningstid visades plötsligt Postkodlotteriets reklam, och nu kokar tittare efter inslaget.
– Jag tycker inte att det ska vara tillåtet, skriver signaturen i anmälan som Nöjeslivet tagit del av.

Sedan ett par veckor tillbaka har vi kunnat bänka oss framför ännu en händelserik säsong av gissningsleken Masked singer. Panelen är återigen tillbaka, men något uppdaterad då numera Behrouz Badreh och Carina Berg även ingår. Det är dessutom förstås ett stort gäng nya fantastiska dräkter där älskade stjärnor gömmer sig bakom. Vilka alla är kommer vi få svar på först under veckorna som kommer.

Men även om årets säsong bara börjat har det redan stormat en del kring programmet. Nyligen kunde Nöjeslivet rapportera hur ”Masked singer” blivit anmäld till Granskningsnämnden. Signaturen ifråga hade reagerat på att en karaktär vid namn ”Bacillen” ens fick medverka. Bakom masken gömde sig sportstjärnan Sarah Sjöström som fick en rejäl känga för att ha tagit sig an rollen.
”När det var Bacillens tur att uppträda så gjordes det skämt om vaccin och smittor. Mycket otrevligt då vi nyss haft en pandemi som många lidit svårt av på många sett. Folk har dött och blivit av med sin försörjning. Många är fortfarande sjuka i långcovid eller av vaccinen. Att då få se sånna här ” skämt” när man tror man ska få lite trevlig underhållning gjorde mig illamående och upprörd. Fruktansvärt smaklöst och respektlöst”, skrev personen och fortsatte:
”Publiken tar på sig ansiktsmasker. Fruktansvärt! Vi som upplevt pandemin vill aldrig se folk i masker igen. Även dagen efter har jag en klump i magen av detta”.

Postkodlotteriets reklam anmält

Men nu bara en kort tid senare är det dags igen. När Masked singer skulle gå till reklam för en vecka sedan reagerade tittare kraftigt mot ett inslag som TV4 valde att visa kort efter underhållningsprogrammet. Det var under reklampausen som kanalen visade ett inslag från Postkodlotteriet som är en av programmets sponsorer. I reklaminslaget ser vi bland annat Aron Anderson berätta om sin kamp mot cancern han drabbades av som barn.

Inslaget har dock väckt starka reaktioner. Tittare som har anmält reklaminslaget till Granskningsnämnden anser att det är smaklöst att koppla ihop Barncancerfonden med Postkodlotteriet.
”Jag reagerar kraftigt på Postkodslotteriets reklam i reklampauser online som kopplas till Barncancerfonden. Postkodlotteriet drivs ju i kommersiellt syfte, och att använda sig av barncancersnyfthistorier för att få människor att köpa lotter är etiskt mycket tveksamt, för att inte säga oförsvarbart. Jag tycker inte att det ska vara tillåtet och önskar att det granskas med etiska glasögon”, skriver personen i anmälan som Nöjeslivet tagit del av.

I en kommentar till Nyheter24 förklarar Liv Sander som är presschef på Postkodlotteriet om tanken kring reklaminslaget.
”Varje år går hela Postkodlotteriets överskott på över en miljard kronor till ett 60-tal ideella organisationer, bland annat Barncancerfonden. Med den här filmen vill vi lyfta organisationens viktiga arbete, och vad som är möjligt tack vare alla som är med i Postkodlotteriet”.

Nöjeslivet har sökt TV4 för en kommentar.

Allt du behöver veta om Masked singer 2025.

LÄS MER: