Avklädda Ica-reklamen frias efter anmälningarna och kritikstormen

Ica-reklamen visade upp män endast iförda kalsonger.
Det fick tittarna att rasa – och anmäla filmen.
Nu har det fattats beslut i frågan.

Världens längsta reklamsåpa. Så brukar Ica-reklamen vanligtvis beskrivas. Den har sänts i rutan sedan år 2001. Och några år senare, redan 2007, fick den svenska matjätten utmärkelsen som den längsta reklamsåpan genom tiderna av Guinness rekordbok. Sen dess har det runnit en del vatten under broarna. Reklamfilmerna har avlöst varandra.

År 2025 har såpans skådespelare bytts ut flera gånger om. Numer syns främst skådespelare som Björn Kjellman, Paul Tilly, Mats ”Ica-Jerry” Melin och Magnus Skogsberg Tear i reklamen. De tre senare har varit med längst. Skogsberg Tear gör rollen som Ica-Sebastian. Tidigare i vintas var det just han som stod i centrum – när Ica då lanserat sin senaste reklamfilm. Som blev mycket omtalad, och även kritiserad.

Avklädda män i Ica-reklamen

I ”Sebastians haul” som skämtades det om influerare. Samtidigt fick tv-tittarna se hur ”Ica-Sebastian” berättar för tittarna att han är nöjd med sin senaste storhandling, varpå han visar upp massor av erbjudanden från matjätten. Efter ett tag dyker det upp två avklädda män, endast iförda underkläder, i bakgrunden av reklamfilmen.
– Oj, är ni kvar?! Det finns frukost i kylen hörni, säger ”Ica-Sebastian” innan han ses försöka täcka för kameralinsen med sin hand.

Ica-reklamen frias

Reklamfilmen anmäldes massvis av gånger till Mediemyndigheten och granskningsnämnden, men också till Reklamombudsmannen, RO, i vintras. Och nu har de senare fattat sitt beslut i ärendet. RO skriver att det inkom ett 30-tal anmälningar mot reklamfilmen som bland annat visades i TV4.

Nu har RO fattat beslut i fallet: reklamfilmen frias.
– Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen är fri från stötande inslag, inte utformad utan veder­börlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar och inte diskriminerande i fråga om sexuell läggning. Den strider därmed inte mot artiklarna 1 och 2 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation, skriver RO i sitt beslut.

På Ica tog man kritiken mot reklamfilmen med ro. Man kallade filmen ”en blinkning till hur influencers ibland visar upp saker de handlat”.
– Hur vi dramatiserar och skapar handling i filmen med hjälp av ICA-Sebastian och övriga karaktärer är del i det arbetet och i andra filmer gör vi på andra sätt för att förstärka och driva frågan om ett öppet samhälle för alla, sade Sofia Swärd, projektledare på ICA Sveriges marknadsavdelning, då till Nöjeslivet.

LÄS MER: