Det var i mars tidigare i år som TV4-profilen Marcus Noterius berättade att han drabbats av hjärtproblem.
Nu berättar han om läkarnas lättnande besked.
– Det såg bra ut och de hittade inga avvikelser på hjärtat, säger han till Nöjeslivet
I tv-rutan är vi vana vid att se honom kasta sig ut i den ena tuffa utmaningen efter den andra. Men under våren fick populära reportern Marcus Noterius någonting helt annat att tänka på. Det var i ett inlägg på sin Instagram som TV4-stjärnan själv berättade att han drabbats av hjärtklappning.
Nu månader senare i en intervju med Nöjeslivet berättar tv-profilen om vad som hände.
– Jag drabbades av några hjärtrusningar förra sommaren. Det blev ett par stycken där hjärtat bara rusade under kanske 20 till 30 sekunder. Då hade jag det kanske med två månaders mellanrum. Jag har haft det så förut men då har det skett en gång per halvår eller en gång per år. Jag lade inte så mycket vikt vid det då men nu när jag fick två stycken inom loppet av en och en halv månad så kände jag: ”va fan är det här?”, säger Marcus Noterius och fortsätter:
– Då tog jag kontakt med sjukvården och de gjorde EKG. De hade på en massa slangar i 48 timmar och där såg de någon avvikelse. De sa att det inte behöver vara något men att det kan vara något.
Behöver inte gå på ytterligare kontroller
Marcus berättar att han fick genomgå en magnetkameraundersökning för att fortsätta utreda vad hjärtrusningarna kunde bero på. Läkarna tog även blodprov. Först veckor senare fick Marcus svar.
– Det såg bra ut och de hittade inga avvikelser på hjärtat. Så de sa att jag kan andas ut nu. Det var fantastiskt att man kunde släppa det.
Marcus berättar vidare att han idag inte behöver gå på några ytterligare kontroller för sitt hjärta.
– Så länge jag inte får tillbaka fler symptom, då måste jag kolla upp det igen. Som det ser ut nu så rullar det på. Jag fortsätter hålla vikten och tänka på att träna. Framförallt spinning är jättebra för hjärtat som gör att man jobbar upp sin maxpuls bra.
Marcus Noterius om stressen på TV4
Han ser också till att arbetet inte stressar honom för mycket – för hjärtats skull.
– Jag tycker det kan vara mycket i perioder. Men jag tycker ändå att jag är ganska bra på att slappna av och återhämta mig. Jag pratade lite med en stressforskare när jag gjorde ett reportage för några år sedan och berättade lite om min situation. Han sa att jag nog har klarat det så bra för att jag är också bra på att stressa ner och varva ner. Jag kan lägga mig på soffan och kolla på en serie nästan direkt när jag kommer hem. Så det är viktigt att man kan återhämta sig.
Marcus Noterius är säker på att hans arbete som just tv-reporter är bra för honom. Det kan vara visserligen stressigt men att ständigt utmanas ser han som någonting positivt.
– Att jag får vara ute på så mycket saker och uppleva mycket tror jag gör att jag mår mentalt bra. Jag tycker att det är svinkul med mitt jobb. Så länge jag tycker det så kör jag på. Det är väl den dagen jag känner att det inte är lika kul att gå till jobbet igen som jag kanske behöver fundera på om man ska byta bana.
Läs mer:
- Marcus Noterius har rasat 23 kilo i vikt: ”Känns helt fantastiskt”
- Marcus Noterius får kritik från tittarna efter uppdrag i ”Nyhetsmorgon”