Den 9 december 2019 skakades Sverige och världen när beskedet om Marie Fredrikssons död kom. I sitt testamente hade stjärnan en speciell önskan.
När Marie Fredriksson gick bort den 9 december 2019 lämnade hon inte bara musikvärlden i stor sorg. Hon lämnade också efter sig maken Mikael Bolyos och parets två barn, Josefin och Oscar.
Ett par månader efter hennes död blev bouppteckningen klar och då framkom artistens sista vilja.
I testamentet, som upprättades redan i januari 2001, skrev Marie Fredriksson att maken Mikael Bolyos skulle ärva hela hennes kvarlåtenskap. Samtidigt gav hon honom rätt att helt eller delvis avstå arvet till förmån för barnen Josefin och Oscar, rapporterade Expressen.
Men testamentet innehöll också en särskild tanke för barnens framtid.
Marie skrev att arvet och framtida avkastning, exempelvis royaltyintäkter, skulle vara barnens enskilda egendom. Det innebar att framtida makar inte skulle ha någon giftorätt till tillgångarna.
Hon hade även tänkt på ett scenario där barnen fortfarande skulle vara minderåriga om hon gick bort. Då skulle en särskild förvaltare träda in.
Samtalet med maken om döden
I självbiografin ”Kärleken till livet”, som Marie Fredriksson skrev tillsammans med Helena von Zweibergk 2015, berättade hon också om de ärliga samtal hon och maken hade om döden efter hennes sjukdomsbesked.
”Den sommaren berättade Micke för mig hur nära döden jag hade varit. Vi pratade öppet och ärligt om allting. Hur vi både hade tänkt och Micke berättade hur han hade planerat för min bortgång. Och jag berättade vad jag hade tänkt på, men inte kunnat dela”, skrev hon enligt Expressen.
När familjen senare skulle planera begravningen mitt i sorgen visste de därför vad Marie hade önskat sig.
Privat begravning enligt hennes önskan
Marie Fredriksson fick ingen stor offentlig begravning.
I stället hölls ceremonin i stillhet, precis som hon själv ville ha det.
”Begravningen kommer att äga rum i stillhet i kretsen av enbart den närmaste familjen”, skrev hennes manager Marie Dimberg i ett pressmeddelande.
Sorgen efter Marie Fredriksson
Till tonerna av hennes varma och starka röst hade människor världen över fått uppleva Marie Fredrikssons enorma sångtalang. Hennes musik spelades på allt från bröllop till begravningar.
Under åren nådde hon stora framgångar både som soloartist och som ena halvan av Roxette tillsammans med Per Gessle.
När beskedet om hennes död kom den 9 december 2019 skakades musikvärlden.
Marie Fredriksson somnade in vid 61 års ålder efter sviterna av sin tidigare sjukdom.
Efter hennes bortgång delade vännen och kollegan Per Gessle ett känslosamt avsked.
”Tiden går så fort så fort. Det känns som alldeles nyss när Marie och jag satt i min lilla lägenhet i Halmstad och delade drömmar. Och vilken fantastisk dröm vi fick dela! Tack Marie, tack för ALLT. Du var en helt unik musikant, en sångerska på en nivå vi knappast kommer att få uppleva igen. Du målade mina svartvita sånger med de vackraste färger”, skrev han i ett uttalande.
Han skickade också sina tankar till hennes familj.
”Du var en helt underbar vän i över fyrtio år. Jag är stolt, hedrad och lycklig över att fått dela så mycket av din tid, din talang, din värme, generositet och humor. All min kärlek till dig och din familj. Things will never be the same”, skrev han och signerade med ”P.”.
Vi saknar dig så Marie, och hoppas du har det bra var du än är. Alltid saknad, aldrig glömd!
LÄS MER: