Skådespelaren Johan Rheborg plågades av sina mobbare

Långt innan han fick publiken att skratta, gjorde hans mobbare allt för att göra hans liv till fullständigt kaos.
När skådespelaren och regissören Johan Rheborg många år senare mötte sina plågoandar, revs såren upp på nytt.
– Det är sjukt att att det sitter kvar. Minnen från när vi var 12 år, har han sagt till Sydsvenskan.

Idag har tusentals svenskar sett honom framför tv-kamerorna. Johan Rheborg, den kvicktänkta komikern och skådespelaren har synts i allt ifrån numera tv-klassiker som ”Parlamentet” och ”Solsidan” till ”Morran och Tobias”. Under sin karriär har han dessutom stått mycket bakom kamerorna och arbetat med både regi och skriva manus.

Men långt innan han nådde framgång växte Johan upp i Täby, strax utanför Stockholm. Där bodde han tillsammans med sina föräldrar och en bror. Under skoltiden har Johan beskrivit hur han hade svårt med koncentrationen och att sitta still.

Johan Rheborg mobbades på läger

Det kunde vara kämpigt i skolan men när han åkte iväg på ett seglarläger i skärgården förändrades allt till det sämre. Han tillbringade tid där som 11- och 12-åring och mobbades där av de andra barnen.
– Jag hade med mig en egen båt som de andra tyckte var ful. Sedan gick det över till att de retade mig. Det är ett minne som har etsat sig fast hela livet, berättade han i programmet ”Alla är fotografer”, enligt Aftonbladet.

Johan berättade i samma program att mobbarna bland annat kissade på den båt som hans pappa och farfar byggt hemma i deras garage.

I samma program återvände Johan dessutom till den gamla lägerplatsen.
– Jag känner obehag i hela kroppen, sa han då.

Frystes ut av lärare i skolan

Men det var inte bara barnen som kunde vara elaka. Johan har även vittnat om hur till och med lärare behandlade honom illa.
– Jag fick inte vara med på musiken i högstadiet för att jag inte kunde sjunga. Det är så elakt, berättade han i programmet Hur blev det så här 2016, enligt sajten Hänt.

Till slut kom en ljusning, trodde åtminstone Johan. En lärare tycktes vara annorlunda och Johan kunde känna sig som vilket barn som helst. Men det visade sig läraren inte alls tyckte om honom. Istället kom åsikterna fram under ett utvecklingssamtal, som kom som en chock.
– Han sa att “jag tycker Johan är avskyvärd. Jag tycker att han stör lektionerna”. Han dissade mig så jävla hårt att jag var golvad, sa han då.

I gymnasiet dök en lärare upp som förändrade allt. Denna gång visade det sig att Johans magkänsla stämde. Läraren fanns där och stöttade den blivande skådespelaren och blev en viktig stöttepelare för Johan under skoltiden. Men självförtroendet var redan rejält skadat.
– Man får sådana käftsmällar och de sitter ju kvar. När man får dem i den åldern så sitter de kvar. Sen var det en väldig revansch att veta att jag inte är dum i huvudet, det gäller bara att man får lära sig på rätt sätt.

Plågoandarna kom i samma gymnasieklass

Men det var också här under gymnasiet som Johan återförenades med sina mobbare.
– Jag blev aldrig direkt mobbad i skolan, däremot blev jag hackkyckling under två år på ett seglarläger strax före gymnasiet. Några av mina plågoandar hamnade också i min gymnasieklass och försökte fortsätta att mobba mig och smitta ner klassen, men det fäste inte, tack och lov, har han sagt till Dagens Nyheter.

I samma intervju erkände Johan att han också stått bredvid. Han har dåligt samvete över att han inte hjälpt andra ”hackkycklingar”.
– Jag tvingades erkänna för mig själv att jag har stått passiv och bevittnat hur en människa utsattes för mobbing. Jag har inte glömt de här episoderna, de sitter kvar. Det är spännande att forska i såna här känslor. Samtidigt är det ett ok att bära. Tyngre än vad man kan ana när det sker, säger Johan Rheborg.

Återföreningen med sin mobbare

Många år senare återförenades dock Johan ofrivlligt med en av sina tidigare mobbare. När han skulle köras till Guldbaggegalan blev han överraskad. En av hans plågoandar från skoltiden satt bakom ratten.
– Han tittade på mig i backspegeln och sa: ”Det är väl glömt nu?” Jag tittade tillbaka och svarade: ”Tydligen inte”. Det är sjukt att att det sitter kvar. Minnen från när vi var 12 år. Man tror sig ha blivit vuxen och klok men det är väldigt lätt att åka tillbaka till den gamla rollen, har han berättat för Sydsvenskan.

Förlorade sina föräldrar

Genom allt under de tuffa åren hade Johans familj funnits där. Men under 90-talet förlorade han två av sina viktigaste personer i livet: hans föräldrar. 2012 när Johan Rheborg medverkade i ”Stjärnorna på slottet”, berättade stjärnan också om den tunga familjetragedin. Under kort tid förlorade han båda sina föräldrar. Under flera år led hans mamma av alzheimer.

Att se sin mamma kämpa med sjukdomen blev oerhört tufft. I programmet berättade Johan hur han gjorde allt för att hjälpa sina föräldrar.
 – Man kämpar in i det sista med att locka fram morsan ur det som fanns. (…) Jag minns att jag tog in henne i bilen och körde in på Rörstrandsgatan, på ett fik där och köpte lite varma mackor. Hon bara satt och åt, det rann ost. Jag tänkte ”vad fan håller jag på med”, sa han i programmet enligt Expressen, medan tårarna rann.

Johan berättade då i programmet hur hans mamma till slut fick bo på ett boende. Kort tid efter det kom nästa enorma tragedi.
 – Hon blev väl omhändertagen, och när pappa lugnade ner sig, då fick ju han cancer och så dog han, berättade han i programmet, enligt Expressen.

Läs mer:

 

Läs mer om...