Prinsessan Sibylla dog besviken på svenska folket

Den 28 november 1972 somnar vår kungs mamma, prinsessan Sibylla in efter en lång och modig kamp mot sin cancer.
Efter sig lämnade prinsessan ett liv fullt av besvikelser och enorma sorger.
In i det sista hade hon dolt sin egen kamp för folket som aldrig riktigt hade välkomnat henne med öppna armar.

I samma stund som hon mötte svenska arvprins Gustav Adolf förändrades allt. De var sysslingar men kärleken gick inte att värja sig för. Prinsessan Sibylla blev lika förälskad som arvprinsen blev i henne och hösten 1932 gifte de sig. Äktenskapet var lyckligt. Kärleken mellan dem var enorm och när plikterna inte kallade, tillbringade de så mycket tid de bara fick tillsammans.

Men att vara kunglig innebär förstås också stora plikter även när det kommer till äktenskapet. De välkomnade fyra döttrar: prinsessorna Margareta (1934), Birgitta (1937) Désirée (1938) och Christina (1943). Men pressen var stor efter en manlig arvinge. 

Pressen att föda en manlig arvinge

Då Sverige vid den tiden enbart hade manlig tronföljden hade Sibylla som främsta uppgift att ge landet en kronprins.
– Hon var så ung när hon kom hit till ett främmande land och hon fastnade i ett mycket intensivt familjeliv. Hon födde barn oavbrutet, hennes förlossningar var svåra och hon mådde dåligt under alla graviditeterna, har prinsessan Christina tidigare berättat enligt Expressen.

Den 30 april 1946 gick drömmen i uppfyllelse. Sibylla och hennes make Gustav Adolf välkomnade deras efterlängtade son, vår nuvarande kung Carl Gustaf. Men familjelyckan varade inte länge. Knappt ett år senare omkom arvprinsen i en tragisk flygolycka och Sibylla stod ensam kvar med sina fem barn.

Makens död tog oerhört hårt på Sibylla som blev lamslagen av sorg. Det blev locket på och några samtal om arvprinsens död blev det inte i familjen.
– Det var vår mammas sätt att klara situationen, klara av att leva sitt liv. Vi skulle inte tala om saken. Så var det bara. Det var naturligtvis inte bra för oss barn. Det hade varit mycket bättre att få tala om pappas död, har prinsessan Birgitta sagt i en intervju, enligt Expressen.

Övertalades att uppsöka läkare

Kort efter sin makes död fick dessutom Sibylla axla en annan roll.  I arbetet med dåvarande kungen, Gustaf Adolf VI blev Sibylla en oerhört uppskattad och älskad medlem av den svenska kungafamiljen. 

Sibylla och dåvarande kungen kom varandra nära och fick en livslång vänskap. Och vännens vänskap var precis det som prinsessan behövde när hon blev sjuk. Våren 1972 försämrades Sibyllas hälsa.

Efter mycket övertalning från vännen Ingrid Björnberg och dottern prinsessan Christinas gick Sibylla slutligen med på att undersökas. Det var då läkarna upptäckte att hon hade cancer i tarmen. Hon opererades men ett år senare var hälsoläget dramatiskt försämrat.

Prinsessan drabbades av en dubbelsidig lunginflammation. Detta ska hon ha fått efter att hon besökt sin mamma, hertiginnan Victoria Adelheid i Coburg, skrev Borås tidning i samband med prinsessans död.

Kort innan sin död drabbades även prinsessan Sibylla av akut bukhinneinflammation, vilket försämrade hälsan enormt. Hennes livmedikus, John Ryott-Johnson kunde ingenting göra. Läkarna antog att tumören fortsatt växa och därmed orsakat inflammationen.

Prinsessan Sibyllas sista framträdande

Drygt två månader innan hade prinsessan opererats på Serafirmerlasarettet för en tarmtumör. Denna gång såg läkarna ingen mening med att utföra ytterligare operation. 
– Prinsessans tillstånd var gott ända fram till natten till tisdagen. Då blev hon hastigt sämre. Jag tolkade det som en akut bukhinneinflammation med efterföljande chocktillstånd, sa livmedikus John Ryott-Johnson då till TT.

Men även om hälsan blev allt sämre var prinsessan fast besluten att hålla uppe en fasad. Den 11 november 1972 fångas prinsessan Sibylla på bild för allra sista gången. Trots prinsessans försämrade hälsa ställde Sibylla troget upp på att vara vid kungens sida när monarken firade sin 90-årsdag.

Sibylla som kämpade med sin obotliga cancer orkade inte närvara vid alla tillställningar, men dök upp som stöd när det var dags för galaföreställning på Operan. Då rapporterade Aftonbladet att Sibylla såg blek men samlad ut när prinsessan höll kungen sällskap.

När Sibylla dessutom klev in på Operan möttes prinsessan av jubel från publiken. Många hade sett fram emot att få se henne efter all rapportering om hennes förvärrade hälsoläge.
– Då log prinsessan Sibylla. Den uppskattningen hade hon väntat länge på, rapporterade Expressen då.

Prinsessan närvarade dessutom vid en gudstjänst tidigare under dagen, men satt då inte med resten av kungafamiljen. Istället befann sig Sibylla avsides tillsammans med en sjusköterska vid sin sida, rapporterade Göteborgs-Posten då.

Prinsessan Sibylla var besviken på Sverige

De två tillställningarna fick räcka under det stora kungliga firandet. Prinsessan hade fått rådet att inte överanstränga sig. Och bara 17 dagar senare avled Prinsessan Sibylla stilla i sitt hem, 64 år gammal. När Sverige får beskedet att Sibylla har gått bort berättar flera källor att prinsessan avled ”stilla, besviken och ensam”.

Beskrivningen var en blinkning till Sibyllas allra sista intervju med Året runt. Där hade Sibylla berättat att hon känt sig illa behandlad av den svenska pressen i många år.
– Mest har livet varit besvikelser. Kanske hade mycket varit annorlunda om prins Gustaf Adolf fåra leva. Jag vet nu att jag var alldeles för spontan och uppriktig när jag kom till Sverige. Mina yttranden vandrade runt och förvrängdes.

– Jag fick från början en ofördelaktig image och jag vet vad som skapade den. Det var det faktum att jag var tyska. Tyskhatet var under flera år så starkt i Sverige att en tyskfödd prinsessa inte hade en chans att bli bedömd lidelseritt.

Sibylla var mer än besviken.
– Av aptiten på livet finns väl egentligen inget kvar, desto mer av vemod, sa hon då.

– Jag är bitter och besviken på Sverige. Aldrig någonsin har jag fått representera Sverige i utlandet.

I samma intervju berättade Sibylla även att hon gärna hade önskat att införa kvinnlig tronföljd.
– Varför skall man i den frågan gå helt emot tidens ökade krav på jämlikhet mellan könen? Är det rimligt att som ett undantag tillämpa könsdiskriminering när det gäller rikets högste representant? Regenten skall ju symbolisera nationen. Skulle inte en kvinna kunna göra det lika bra som en man?

Svenska folket fick inte lära känna prinsessan Sibylla

De som stod Sibylla närmast vittnade dessutom om en och samma sak efter hennes död. Svenska folket hade inte fått lära känna den riktiga prinsessan Sibylla.
– Den som närmare lärde känna prinsessan Sibylla fick en djup respekt för hennes rejäla och riktiga person, sa landshövding Erik Westerlind, Kalmar då till GP.

I medierna beskrevs hon som reserverad. När prinsessan däremot närvarade vid större privata tillställningar, som sina döttrars bröllop – fick svenska folket se en annan sida.
– Då framtonade den glada, stolta och lyckliga mamma Sibylla på ett sätt man sällan fick se annars, rapporterade GP då.

Även grevinnan Estelle Bernadotte vittnade om samma sak. Bilden av Sibylla bland folket stämde inte helt överens med verkligheten.
– Hon skulle nog ha representerat mer om hon hade känt att folk verkligen ville se henne. Folk trodde att hon var snorkig, men om hon kände den kritiska inställningen stelnade hon till. Om omgivningen var vänlig blommade hon alltid upp, berättade vännen för TT.

Ett par veckor senare, den 7 december fördes prinsessan Sibylla till sin sista vila. I dag vilar hon bredvid sin älskade make, arvprins Gustaf Adolf på kungliga begravningsplatsen i Hagaparken i Solna.

Läs mer:

 

Läs mer om...