Helen Sjöholm och Gunilla Backman om nya samarbetet med Björn Ulvaeus

Helen Sjöholm och Gunilla Backman ger sig ut på musikalturné i Sverige.
Med sig i bagaget har de en specialskriven Abba-låt från Björn Ulvaeus – som kommer framföras för första gången någonsin.
– Den är inte så känd och det var ganska galet, säger Helen Sjöholm till Nöjeslivet.

”Nån måste göra det” är en ”musikal i pocketformat” med Helen Sjöholm och Gunilla Backman i huvudrollerna. För regin står folkkära skådespelaren Sissela Kyle och manus Per Naroskin. Premiär blir det på Lisebergsteatern i Göteborg 26 september och sedan åker musikalen på turné genom landet. Publiken kan förvänta sig musik av alltifrån Abba som Laleh och Thåström.

Hur skulle ni själva beskriva vad en ”pocketmusikal” är och vad kan publiken förvänta sig av just det formatet?
– Ja, det funderar vi på också nu. Det en sån fin beskrivning på ett sätt för att det är en en-aktare. Det betyder att det här är inte en helafton, men det kommer det bli ändå. Det blir en fullmatad, en och en halv timmes föreställning. Och det är ju pocket på så vis att det är du och jag, säger Helen Sjöholm till Nöjeslivet.

Gunilla Backman fortsätter:
– Att det är ”pocket” är att den är lite kompakt i sin form.

Det hela är en pjäs skriven av Per Naroskin, psykolog och sambo med Sissela Kyle.
– Vi är helt andra karaktärer än Helena och Gunilla. Vi är Felicia och Cassandra. Ja, och så har vi valt musik som vi inte normalt sett sjunger, säger Backman.

– Precis. Och sen är det ju ”pocket” en liten dragning åt det som kommer att vara mycket på scenen. Det handlar om många saker. Men det handlar om böcker och det är jättespännande. Den här pjäsen är ingenting som liknar något som vi någonsin har gjort förut, och även musikaler. Som du sa så har vi ju sökt oss mot genrer och låtar som vi kanske inte sjunger i vanliga fall. Det känns väldigt kul, säger Helen Sjöholm.

Det blir både Abba, Laleh och Thåström med flera. Hur närmar ni er de originalen och har respekt för de låtarna, men ändå gör de till era egna?
– Vi har Göran Arnberg som gör bakgrunder och gör om dem lite grann, i ton och i känsla från originalen. Men texterna är ju så bra så de kommer vara som små bubblor som vi går in i egna världar, säger Backman.

– Och där har vi ju fått vara medkreativa. Eftersom pjäsen har funnits, och skrivits för oss utifrån en idé som Pär hade innan. Men i detta manus har vi själva sökt oss de låtar som vi känner hamnar i Felicias respektive Cassandras världar. Och det är vi ju inte vana vid heller, utan vi är vana vid att sätta oss vid en repetition och allt är klart. Men här har vi fått vara en del av den här processen. Otroligt kreativt, svårt och kul, säger Sjöholm.

Vad var det som lockade er till låtar av just Abba och Thåström? Jag tänker att det är så olika uttryck.
– Att göra oväntade musikval är väldigt roligt, både för ens egen ingång i hur man gör låtarna men också för publiken, säger Helen Sjöholm, som i sommar också är aktuell på turné med Tommy Körberg.

Helen Sjöholm och Gunilla Backman sjunger Abba-låt på svenska för första gången

Abba-låten som duon kommer framföra är ”Cassandra” som släpptes på gruppens näst senaste fullängdare ”The Visitors” 1981. Men versionen som Sjöholm och Backman kommer framföra har tidigare aldrig hörts. Den är nämligen specialskriven och översatt till svenska från det engelska originalet – av Björn Ulvaeus.

– Jag hade lyssnat på den och hade upptäckt. Det är en gammal Abba-låt som jag inte visste om. Den är inte så känd och det var ganska galet. Men jag hörde oss sjunga den och tänkte att någon sådan vore ju kul, eftersom det är vår minsta gemensamma nämnare att vi båda har jobbat med Björn och Benny, båda i längre produktioner, säger Helen Sjöholm.

Hennes långa samarbete med Abba-ikonerna Ulvaeus och Andersson är vida känd. Från huvudrollen i ”Kristina från Duvemåla” till ”Chess” och förstås som medlem i Benny Anderssons Orkester. Backman fick i sin tur sitt stora genombrott i huvudrollen som Donna i den svenska produktionen av Abba-musikalen ”Mamma Mia!” på Cirkus i Stockholm 2005–2007. För detta tilldelades hon teaterpriset Guldmasken.

– Det var så fint. Vi frågade Björn om man kunde göra en översättning på den. För den finns bara på engelska. Och det gjorde han ju med glädje, så det var jättekul, säger Gunilla Backman.

– Den heter ”Cassandra” som min karaktär heter och det tog ju Per Naroskin vara på. Det lustiga var att det stråket hade funnits lite i hans tanke innan. Det var så galet att det var så att det Namnet och den legenden kring den gamla historien om Cassandra som i en framtid spår framtiden och ingen tro på henne. Att den fanns både i sången och i Pers idé. Det var nästan lite spooky, säger Sjöholm.

Då blir det första gången man får höra den på svenska?
– Det blir ju ett uruppförande med Björns nya svenska text. Och sen var det ju verkligen så här: Oj, hur ska vi hitta andra låtar? Men Thåström är ju Ebba Grön-låt som heter ”Mental istid” som ju passar in i den här storyn på ett väldigt bra sätt, säger Backman.

När vi ändå var inne på Björn och Benny. Hur ser er relation med dem ut i dag, och hur har den utvecklats genom åren?
– Du har ju en väldigt nära… säger Backman och tittar på Sjöholm.
– Ja, på ett sätt och långvarig bana med olika projekt. Så det finns en kontakt kvar. Vi har upplevt mycket fint ihop och det finns ju kvar. Och att kunna ha en kontakt med Björn och säga: Vad säger du, vad tror du? Och få ett positivt svar. Det är fantastiskt, säger Sjöholm.

– Det är svindlande ibland när man tänker. De är ju så gulliga och jag hade ju glädjen att jobba med dem i Mamma Mia-musikalen. Det är ju en dröm att få jobba med dem, för de är ju också så sköna människor liksom, säger Backman.

– Och rätt begåvade får man säga … Men det känns kul på så vis att vi gör en sån. En sång som de flesta inte har hört, säger Sjöholm.

Turnéplan: ”Nån måste göra det”

En pocketmusikal i regi av Sissela Kyle med musik från ABBA, Laleh, Thåström och Salem al Fakir m.fl. I rollerna: Helen Sjöholm och Gunilla Backman.
26 september – 18 oktober Göteborg, Lisebergsteatern
24 oktober Askersund, Sjöängen
25 oktober – 21 november Stockholm, Maximteatern
7 november Eskilstuna, Lokomotivet
8 november Falun, Magasinet
13 november Karlskrona, Konserthusteatern
14 november Kalmar, Kalmarsalen
15 november Norrköping, Flygeln
16 november Nyköping, Culturum
22 november Gävle, Centralteatern
29 november Umeå, Norrlandsoperan
30 november Luleå, Kulturenshus
4 december Östersund, Storsjöteatern
5 december Härnösand, Härnösandsteater
6 december Sundsvall, Tonhallen
11 december Vara, Vara konserthus
12 december Växjö, Växjöteater
13 december Jönköping, Spira teatersalongen
14 december Halmstad, Halmstadsteater

LÄS MER: