Ica-reklamen anmäls efter avklädda bilderna i tv

Ica-reklamen har anmälts till Granskningsnämnden – efter nakenchocken i tv.
Nu svarar matjätten på kritiken från tittarna.

Ica-reklamen brukar beskrivas som världens längsta reklamsåpa. Den har pågått ända sen 2001 – men själva utmärkelsen fick den svenska matjätten av Guinness rekordbok bara ett par år senare, nämligen 2007. Sedan dess har det runnit en del vatten under broarna. Reklamfilmerna har avlöst varandra.

När vi skriver 2025 består såpans uppställning av skådespelare som Björn Kjellman, Paul Tilly och Magnus Skogsberg Tear. De två senare har varit med längst. Skogsberg Tear gör rollen som Ica-Sebastian. Han minns också hur det var att filma reklamen tillsammans med Hans Mosesson som spelade Ica-Stig i många år. Mosesson dog hösten 2023 och då berättade Skogsberg Tear om sin stora saknad.

– Jag har massor med fina minnen. En sak som jag minns extra mycket var när jag precis hade blivit uppraggad in i den här nya Ica-såpan och fått ett första manus med en obegriplig latinsk mening som jag drömde mardrömmar om. När vi hade spelat in första avsnittet då blinkade han med sitt göteborgska, lite rynkiga öga och sa: ”du är bra”. Det var ett sånt underbart godkännande, sade han då i Nyhetsmorgon.

I skrivande stund är det just Skogsberg Tear som står i centrum när Ica nyligen lanserat sin senaste reklamfilm. I ”Sebastians haul” som skämtar om influerare, får tv-tittarna se hur ”Ica-Sebastian” berättar för tittarna att han är nöjd med sin senaste storhandling, varpå han visar upp massor av erbjudanden från matjätten.

Efter ett tag dyker det upp två avklädda män, endast iförda underkläder, i bakgrunden av reklamfilmen.

– Oj, är ni kvar?! Det finns frukost i kylen hörni, säger ”Ica-Sebastian” innan han ses försöka täcka för kameralinsen med sin hand.

Ica-reklamen anmäld: ”Borde skämmas”

Reklamfilmen har nu anmälts massor av gånger till Granskningsnämnden, vilket Nyheter24 var först med att rapportera. På matjättens Facebook-sida märks det just nu att tittarna har massor av åsikter om reklamen.

– Har ICA en snuskig värdegrund, skriver en tittare i en kommentar på Icas Facebook-sida

– Er senaste Icareklam är ju helt sjuk! Ni borde skämmas, skriver en annan tittare.

– Vi har ICA nära vårt hem och har handlat där i 40 år, efter denna reklam tänker vi inte sätta vår fot i denna affär, skriver en tredje.

– Har ni bytt reklambyrå för er tv-reklam? Det verkar i så fall att ni bytt ner er rejält eftersom reklamen numera är rent ut sagt bedrövlig, skriver en fjärde.

Samtidigt försvarar också flera tittare reklamen.

– Jag tycker reklamfilmen var rolig! Förstår inte varför man blir upprörd, skriver exempelvis en tittare.

Ica svarar på kritiken

Nu svarar Ica på kritiken.

– Vi är medvetna om att vår reklam engagerar. I veckans film gör ICA en blinkning till hur influencers ibland visar upp saker de handlat. Hur vi dramatiserar och skapar handling i filmen med hjälp av ICA-Sebastian och övriga karaktärer är del i det arbetet och i andra filmer gör vi på andra sätt för att förstärka och driva frågan om ett öppet samhälle för alla, säger Sofia Swärd, projektledare på ICA Sveriges marknadsavdelning till Nöjeslivet.

Vad tycker du om detta? Skriv gärna en kommentar.

LÄS MER:

 

Läs mer om...