På tisdagen drog säsongens första ”Allsång på Skansen” igång.
Tittarnas dom efteråt är hård.
”Sämsta hittills”, skriver en tittare på Nöjeslivets Facebook.
Premiären av ”Allsång på Skansen” i SVT bjöd på mulet väder och en stor ändring: Introt ”Stockholm i mitt hjärta” kom inte förrän efter att första artisterna, Hooja, hade uppträtt. Förutom Hooja gästade bland andra komikern Per Andersson, tidigare allsångsledaren Petra Marklund, Thomas Stenström, FELICIA, Basshunter & Käärijä och De ve vet du.
Efter programmet passade vi på att höra vad våra läsare på Facebook tyckte om årets premiär av allsången. Många är överens om att det var det sämsta programmet någonsin.
Tittarnas hårda sågning
”Sämsta hittills, ingen allsång. Dåliga artister. Pernilla är bra, men du bestämmer väl inte programmet?”, skriver en tittare i kommentarsfältet.
”Så dåligt Allsång på Skansen var idag. Det sämsta jag har hört”, håller en annan tittare med.
”Sämsta tänkbara. Sett programmet sen det startade med Egon Kjerrman men nu är det dags att lägga ner det”, skriver ännu en tittare.
”Ja, det var nog tyvärr det absolut det sämsta Allsångsprogrammet jag någonsin har sett. Hoppas på att det blir bättre framöver. Och som sagt Per Andersson kan de ju skippa framöver också. Det blir alltid så pinsamt fånigt när han är med. Jag vill ogärna vara negativ, men man måste ju samtidigt vara ärlig, och ni frågade ju vad vi tyckte. Urdåligt!”, skriver ytterligare en tittare.
”Sämsta någonsin. Nu räcker det med att titta efter all år”, håller ännu en tittare med.
Många tycker även att det är för få allsånger och för mycket av Per Andersson.
”Ingen allsång”, skriver en tittare.
”Per Andersson – nej tack”, skriver ännu en tittare.
Hyllar programledaren Pernilla Wahlgren
Men mitt i all kritik finns det även några tittare som uppskattade premiärprogrammet.
”Det var ju hur bra som helst i kväll på Skansen. Pernilla är en klippa ska hon veta om. Heja heja Pernilla”, skriver en nöjd tv-tittare i kommentarsfältet.
”Kanonbra, fart och fläkt. Pernilla är fantastisk”, håller en annan tittare med.
”Toppenbra! Pernilla är så bra. Nu är det sommar i Sverige”, skriver ytterligare en positivt inställd tittare.
Det var premiärprogrammet det. Nästa tisdag står ett gäng nya artister och gäster redo för allsång. Då får Pernilla Wahlgren besök av bland andra Sanna Nielsen, Naod & Greekazo och Infinite Mass.
GUIDE: Allsång på Skansen 2026: Allt du behöver veta
Läs mer: