Carolin Björnerhag förtjänar mer kärlek från TV4

Carolin Björnerhag har varit fältreporter i Nyhetsmorgon i flera år.
Men vad hon egentligen vill är ingen hemlighet.
Nu är frågan om TV4 agerar – innan de riskerar att förlora en av sina mest omtyckta profiler.

Detta är en kommentar. Åsikterna är skribentens egna.

Hon började sin karriär inom radio, men valde till slut att satsa fullt ut på sin dröm om tv. Sedan 2018 har Carolin Björnerhag varit en del av ”Nyhetsmorgon”, där hon vuxit i rollen och blivit ett välbekant ansikte för tittarna. Som reporter ute på fältet gör hon ett starkt jobb – men det känns alltmer tydligt att hennes självklara plats egentligen är i studion.

TV4 måste agera snart.

Många kan nog känna igen sig i att vilja utvecklas i sitt jobb, men ändå bli kvar i samma roll. Exakt hur diskussionerna har gått internt vet vi inte – men en sak är tydlig: Carolin har själv varit öppen med vilken riktning hon vill ta i sin karriär.

– Jag vill ju vara programledare hundra procent, men sen är det inte så att jag bara behöver vara på Nyhetsmorgon. Jag kan tänka mig ”Idol” också, eller typ ”Bäst i test! Varför ringer de inte mig!?”, har hon sagt till Hänt.

Och visst, Carolin hade säkert fungerat i många olika sammanhang på TV4. Men frågan är varför kanalen inte redan har tagit steget och gett henne en fast roll som programledare i Nyhetsmorgon.

Under flera somrar har hon fått chansen att leda programmet när ordinarie programledare haft semester. Men det räcker inte längre. Hon är påläst, snabb i tanken och har ett lugn som fungerar perfekt i direktsändning. Dessutom är hon omtyckt av tittarna – och sådant är inget man ska ta för givet. För risken finns att någon annan ser hennes potential.

Carolin Björnerhag måste bli programledare på heltid

Konkurrensen har hårdnat. Hos TV4:s största rivaler SVT har nyhets- och aktualitetsprogrammet ”Sverige live” seglat upp som ett alternativ, samtidigt som programmet fått kritik och är i behov av att stärka sin profil. Dessutom har de nyligen tappat Alex Letic, vilket öppnar för nya namn.

Kanske är Carolin inte ens intresserad av att byta kanal. Men det är just det som är poängen, TV4 kan inte ta det för givet. Tittarna har redan sagt sitt. Flera har uttryckt att de gärna ser Carolin oftare i studion – till och med framför några av kanalens mest etablerade profiler.

Kan ju byta ut Steffo och ge henne platsen”, har en tittare skrivit på Newsners Facebook-sida.
Jättetrevlig och superduktig, byt ut henne mot Steffo”, tillade en annan.

Det är dags för TV4 att lyssna. Att ge Carolin Björnerhag chansen hon själv vill ha – och som hon redan bevisat att hon klarar av. Allt annat vore ett misstag.

LÄS MER:

 

Läs mer om...