När Lasse Åberg och Janne Schaffer gästade Nyhetsmorgon kom samtalet att handla om deras långa karriär och sommarturné.
Programledaren Jenny Alversjö ställde då flera frågor om hur de orkar fortsätta i samma tempo.
– Jag hör att ni drivs av lust och passion, men det måste väl ändå ta på orken?, frågar Jenny.
I över 40 år har vännerna Lasse Åberg, 86, och Janne Schaffer, 80, arbetat tillsammans i ikoniska Electric Banana Band. Varje sommar ger de sig ut på turné runt om i Sverige – och i år är inget undantag. Sommarturnén är redan i gång, med flera av totalt tolv planerade spelningar.
Jenny Alversjö upprepar frågan i Nyhetsmorgon
samband med detta gästade vännerna ”Nyhetsmorgon”, där de intervjuades av Jenny Alversjö. Hon inledde med orden:
– Varför slå av på takten när man kan hålla takten?
Men det var en återkommande fråga som kom att prägla intervjun, nämligen hur duon egentligen orkar hålla tempot.
– Men man undrar ju lite hur ni orkar?, säger Jenny i programmet.
Lasse Åberg svarar lugnt:
– Det är inte speciellt betungande, det går ju några dagar mellan varje gig. Det är inte som förr i tiden med turnébussar och att slänga ut tv-apparater genom fönster… Vi har inte ens slängt ut en fjärrkontroll.
Men Jenny gav sig inte – och återkom senare till samma ämne.
– Jag hör att ni drivs av lust och passion till det ni gör, men det måste väl ändå ta på orken?, frågar hon.
Den här gången lät Lasse Åberg något mer bestämd i sitt svar:
– Nej, eftersom det är så pass sällan. Det är återhämtning veckovis mellan giggen, det är ingen fara.
Lasse Åberg och Janne Schaffer blir hyllade
I kommentarsfältet på Nyhetsmorgons Instagram fick duon stöttning av tittarna som menade att de skulle fortsätta så länge de vill.
”Bara fortsätt ..superhärliga ni”, skriver en person och en annan tillägger:
”Kör så länge ni orkar killar ni är så bra”
En tredje skriver:
”Den svenske versionen av ”Rolling Stones”
LÄS MER:
- Lasse Åberg vill inte medverka i TV4:s ”Vilket Liv!”
- Lasse Åberg om vilka han inte vill se i rollen som nye Stig-Helmer