Tony Irving om nya upplägget i Let’s dance 2025

Kändisar, programledare och upplägg är utbytt – och orkestern petad.
Men Tony Irving består.

När Let’s dance gör comeback är juryordföranden laddad.
– Jag hade pirr i magen och var nervös som om det var första programmet 2006, säger han till Nöjeslivet.

Nya kvalgrupper, skrotad orkester, helt nya programledare – och en delvis ny jury. Den enda konstanten i när Let’s dance äntligen är tillbaka i rutan efter ett års uppehåll? Juryns ordförande Tony Irving.

Britten har bjudit tv-tittarna på finurliga och kunniga kommentarer och bedömningar i snart tjugo år som jurymedlem i TV4:s dansunderhållning. Faktum är att han är den ende i hela programmet som syns i rutan som också varit med i alla år. Han har under årens lopp varit rak på sak men också ärlig mot dansparen som passerat genom tävlingen.

Det går helt enkelt inte att överskatta Irvings betydelse för tävlingen. I år tar artisten Eric Saade och proffsdansaren Taya Shawki plats i juryn bredvid Irving – som är laddad inför nya Let’s dance. Med tre kvalgrupper, och tre förinspelade program, kommer totalt 15 kändisdeltagare till start i årets tävling.

– Det är den största uppställning av kändisar vi har haft i Let’s dances historia som startar den här säsongen! säger Tony Irving till Nöjeslivet.

Han tycker att produktionen fått ihop en intressant skara danspar.

– Inte nog med detta, alla professionella dansare har olika bakgrund. Så vi har inte enbart klassiska tiodansare. Vi har dansare som är världsmästare i freestyle och disco, vi har hiphop, breaking och kommersiella dansare som är skolade i LA. Vi har nuvarande svensk mästare i tiodans. Vi har en världsmästare i mixing blues. Vi har en tidigare spansk mästarinna. Vi har en stjärna som kommer tillbaka till oss, men har också blivit stort i Italien genom deras Let’s dance i Tove Villför, säger Tony Irving.

Hon tävlar i år tillsammans med artisten David Lindgren. Som alltså byter rollen som programledare mot tävlande i årets upplaga av tävlingen. Irving öser lovord över Villför.

– Hon är väldigt stor i Italien och har varit väldigt framgångsrik i deras Let’s dance-program. Vi har Santino Mirenna (tävlar med programledarprofilen Malin Stenbäck) som är från norska Let’s dance-programmet. Sen har vi dansare från hela Europa.

Det måste ju också sätta sin prägel på programmet så att det blir annorlunda?
– Det gör det. De här personerna har olika bakgrunder. Så alla kommer med sin egen prägel för dans. Så i stället för att bara ha en professionell dans group som är ganska lika i ålder, ganska lik bakgrund, alla kommer från en eller två verksamheter här i Sverige. Det här gör programmet mycket mer dynamiskt och spännande, säger Tony Irving.

Har du fått vara med och ta fram det här nya upplägget?
– Nej, inte upplägget den här gången. Det här är första gången de inte frågat mig. Jag tror att de tror att de har tömt min kreativitetslåda, säger Tony Irving.

LED-skärmar petar undan publiken

Han tror mycket på Let’s dances nya dansgolv där LED-skärmar får ta större plats.

– Det är fantastiskt. Sen utöver allt det här med dansare. Det är det här momentet nu var vi har en ny LED-skärm. Så när du sitter i studion, du sitter omfamnad av skärmar överallt.

Hur blir det med publikplatserna?
– Vi har gått ner från nästan 700 i publiken till 280. För att rymma allting i studion. Det är fantastisk livepublik. Men lighting och scenografi är nutid. Det är allting som LED-skärmar och lighting kan göra idag. Förut så hade vi det som vi hade från 2006. Du vet, lighting 2006 och 2025, det är så mycket större möjligheter att skapa ett fräscht ljus. Man blir transporterad på gator i Paris eller till en karibisk ö. Man kan göra den här typen av satsning nu.

Tony Irving om att orkestern har petats

Det ska vara förinspelad musik nu också?
– Ja. Det faktiskt underlättar, för med den förinspelade musiken har dansarna haft för att repetera hela tiden. Förut så hade de en rätt så dålig digitaliserad låt som de tränar till hela veckan och när de kom in i studion på lördag, det var då de hörde musiken för första gången. Nu har de möjligheten att repetera den aktuella musiken och det är mycket mer rättvist tävlingsmoment.

Tror du inte tittarna kommer sakna orkestern som varit med i alla år?
– Absolut inte. Det är det som händer i verkligheten. På -80, -90-talet och början av 2000-talet när dansbanden fanns överallt och de var populära, så var svensken van vid livemusik överallt. Men när går man ut i dag och hör livemusik? Du kanske hittar en trubadur hit och dit med jämna mellanrum när det är sommar. Men annars så tack vare Spotify och andra streamingtjänster är vi vana att sitta ner och lyssna till musiken utan live artister.

Hade du något speciellt önskemål eller krav för att ställa upp igen och tacka ja till det här ärofyllda uppdraget?
– Ja, jag vill gärna att det ska vara premium, att det ska kännas lyxigt, att det ska vara något mer. För vi har alltid varit en lyxvardagsprogram. Vi har alltid haft lite polish på allting vi gör. Så min grej var att de verkligen behåller det premium polish-känslan och att vi ska verkligen gå i en modern inriktning. De har gjort det. De har behållit det här klass och stil som Let’s Dance alltid haft. Samtidigt så har de fått in ett väldigt nytt, modernt, ungt fräscht ansikte, säger Tony Irving.

De tre första kvalprogrammen är förinspelade. Sedan inleds direktsändningarna som vanligt på lördagkvällarna. För Irving har det varit pirrigt att spela in de tre kvalavsnitten.

– Sen är det det här med de här första tre programmen. Att de alla är ett första program. Så det som är spännande för mig nu är program ett till fyra, alla är i en premiär. Vi har inte en premiär. Vi har fyra.

”Gamla Let’s dance? Det kan man glömma”

Det blir första gången som det är förinspelat också. Kommer det att märkas tror du?
– Det kommer inte märkas, nej. Kanske frustrationen att man kunde inte rösta för sin egen kändis. Men jag tror inte det. För förut så hade vi det här programmet där alla fick lära känna alla kändisar. Ingen åkte ut, och det var en litet ”dött” moment. Nu är det redan i program ett som två personer åker ut, program två åker två personer ut. Program tre åker två personer ut. Så program fyra är första gången man träffar dem som faktiskt kommer att göra Let’s dance-resan.

Men tror du att det finns risk att tittarna kanske kommer att uppleva det som lite rörigt i början?
– Definitivt. Om man tror att man kommer att logga in och se det gamla Let’s Dance du vet. Det kan man glömma. Det här måste vara … du vet, det var en chock för mig i början. När jag klev in i studion, och satt mig i stolen. Jag hade pirr i magen och var nervös som om det var första programmet 2006, säger Tony Irving och fortsätter:

– Det här är inte Let’s dance återkommer. Det här är Let’s dance, nyfödd.

Tony Irving om alla deltagare i kvalgrupp 1 av Let’s dance 2025:

Isa Östling, influencer:

– Isa är en rolig, social media-geni. Hon är drottning på Youtube. Hon kommer med stor skara fans bakom sig. Hon är vacker, hon är elegant. Ja, det är det som jag förväntar mig från henne. Att hon kommer in med sin egen persona och levererar detta. En stor personlighet, ja. För det är som med alla de som är kända från Tiktok och Youtube. De har otroliga personligheter, säger Tony Irving och fortsätter:

– Men Let’s dance är en annan femma. Du kan inte göra om här. Och jag tror att det är det som många missar när de kommer till Let’s dance. De kan inte redigera någonting. Du har inget filter som du kan lägga över något. Det finns ingen second try, det är bara upp och köra. För Isa tror jag det blir utmaningen.

Theodor ”Theoz” Haraldsson, artist:

Let’s be honest. En ung blond trendig kille som dansar hela tiden på scenen. Det här borde vara lätt som en plätt för honom. Men kruxet är att vi har sett under alla år att det kommer alltid en kaxig ungtupp. Från Benjamin Ingrosso, Anton Hysén, Bianca Ingrosso, Måns Zelmerlöw. Vi har haft väldigt många unga som har kommit in och de dansar bra, deras egen stil. Men så fort som de kommer och sätter kropparna ihop, det då faller sönder. Så vi får se om Theo kan bryta detta mönster, säger Tony Irving.

Manoel ”Junior” Marques Lerin, tv-profil:

– Inga förväntningar på honom alls, mer än att den här lille spillevinkel med rolig personlighet kommer att lysa igenom. Faktiskt tror jag att han kan bli årets Peppe Peppe Eng, säger Tony Irving och fortsätter:

– Jag har följt honom och hans man i TV. Jag tycker att han är helt fantastisk. Jag tycker att han är en människa utan dess like. Glad, sprudlande och full med liv. Jag hoppas att det är det som han kan bidra med under hela säsongen.

Mini Andén, fotomodell:

– Well, här har vi en av de vackraste kvinnor som finns. Hon är jordnära. Hon bor på en gård som en sån kontrast från glitter och glamour till vardagen. Men jag vet att hon har balett i botten. Jag vet att den kroppen rör sig elegant och sofistikerat. Så mina förväntningar för henne är att allting blir vackert. Allting kommer att vara elegant och allting kommer att vara väldigt polerat, säger Tony Irving och fortsätter:

– Hennes största utmaning blir att våga gå all-in och låta sig själv göra det abstrakta, fulla rörelser och inte bara falla tillbaka på det vackra hela tiden.

Carolina Klüft, tidigare friidrottsstjärna:

– Jag är livrädd för henne! Hon har en kropp redan från förut som vi vet kunde göra allt. Hon har en mental styrka som har sett till att hon varit bäst i världen. Med den mentala styrkan och den kroppen plus att vi vet från tidigare om henne att hon älskar att vara på scen. Hon älskar att vara i centrum, så hon har alla förutsättningar att vara bra. Problemet är: kan hon vara graciös nog och elegant nog, istället för lite idrottslig i sin rörelse. Att riva av bra dans? Hon har mycket att bevisa, säger Tony Irving.

”Let’s dance” 2025 har premiär lördag 15 mars klockan 20.00 i TV4 och TV4 Play.

LÄS MER: