Ingen kan knappast ha missat att fotbolls VM är igång.
Men efter längre tids rapportering av mästerskapet får nu Anna Brolin enorm kritik.
”Hon hade gjort sig bättre i radion”, skriver en upprörd tittare i en diskusionsgrupp på Facebook.
Än finns det chans för Sverige att fortsätta VM-resan trots lördagens stora fiasko. Vi förlorade stort mot Nederländerna men än så länge finns hoppet kvar då landslaget möter Japan på fredag natt svensk tid.
Sedan mästerskapet drog igång har rapporteringen kring VM varit intensiv. I TV4 har Anna Brolin följt fotbollsyran på nära håll och rapporterat flitigt under direktsändning i kanalen. Men efter att ha gett sina synpunkter på både svenska landslagets insatser och övriga länders – väcks nu en kritikstorm.
Tittarna försvarar Anna Brolin efter kritikstormen
I en diskussionsgrupp om kanalen på Facebook har många fått nog av programledarens rapportering. I en tråd som väckt starka känslor diskuterar tittarna flitigt kring hur Anna Brolin har skött sig.
”Varför sitter Anna Brolin som programledare för? Hon hade gjort sig bättre i radion”, skriver en upprörd tittare som får en del medhåll:
”Aningen bättre i Farmen”, skriver en annan person.
”Detta eviga viftande med händerna hela tiden. Samma visa i efter fem. Låt dom vila istället”, skriver en tredje.
Men alla håller inte med om kritiken. Flera tittare påpekar att Anna Brolin är sportjournalist i grunden.
”Hon är bra på sport också”, skriver en person.
”Anna Brolin är sportreporter sedan många herrans år och mycket kompetent”, skriver en annan person.
”Det är inget fel på henne”, skriver en tredje.
Anna Brolin om tittarnas kritik
Trots att Anna Brolin är minst sagt rutinerad kring just rapportering av stora mästerskap, är tv-profilen van vid kritik. I en tidigare intervju med Sportbladet berättade programledaren om hur hon hanterar tittarnas reaktioner.
– Det är svårt att sätta sig in i (den situationen). Det gäller att försöka att inte läsa varken positiva eller negativa kommentarer. Man får påminna sig själv om att vi ska göra det vi tror på. Det är lätt att bli ängslig och det är det sämsta som kan hända, säger hon.
– Ger man sig in i något nytt i dag så möts man oftast av skepsis. Jag har fått känna på det, när jag började och man inte var van vid att se en kvinnlig programledare i rutan för ett stort mästerskap. Det är många som tycker saker. Och de som hör av sig tycker oftast negativa saker. Man får skärma av sig.
Läs mer:
- Anna Brolin hyllas av tittarna efter förändrade stilen
- Anna Brolin om att Carolina Gynning tar över ”Farmen”