Allsång på Skansen: Att ta bort ”Stockholm i mitt hjärta” är en skam

Våra läsare kallar allsångspremiären för den sämsta någonsin.
Och efter att SVT valt att peta bort det mest älskvärda med ”Allsång på Skansen”, förstår jag svenska folkets ursinne.
Att peta bort ”Stockholm i mitt hjärta” måste fått Lasse Berghagen att reagera uppe i himlen.

Åsikterna är skribentens egna.

Sedan 1994 när Lasse Berghagen tog över som programledare för ”Allsång på Skansen” har ”Stockholm i mitt hjärta” blivit programmet signum. Den är lika självklar för programmet som den är för att sätta ton på sommaren. I över 30 år har denna odödliga klassiker satt tonen för vår vackra svenska sommar, men nu väljer SVT att bryta traditionen.

Redan i premiären under tisdagskvällen gjorde kanalen inte bara mig, utan hela svenska folket besvikna och arga. Vi fick inte sjunga med till tonerna av ”Stockholm i mitt hjärta” redan från början. Istället fick vi se ett gäng grabbar i skidmaskar mitt i juni riva igång allsången.

SVT petar ”Stockholm i mitt hjärta” från allsången

Hooja började allsången med ”Allt jag vill ha”. Men den titeln får tyvärr stå för enbart duon. För det introt var ingenting som jag ville ha. Det var här Lasse Berghagens klassiker skulle riva igång sommaren på riktigt, inte ett pinsamt försök till nyansering. SVT försvarar sig med att de vill testa någonting nytt. Men det är bara skamligt och rentav pinsamt.

Vill kanalen behålla tittarna måste de lyssna till vad svenska folket vill ha. Det finns ingen som har efterfrågat att Berghagens låt behöver försvinna. Jag förstår inte hur SVT kan rättfärdiga det beslutet.

Och reaktionerna efter allsångspremiären säger allt. När vi frågade tittarna vad de tyckte efter första programmet har de inte mycket till övers för Pernilla Wahlgren.
”Sämsta allsången jag sett”, ”Sämsta någonsin”, ”Lägg ner”, är bara några kommentarer som återkommer igen och igen.

SVT måste be svenska folket om ursäkt

Men visst, SVT kommer ge ett försvarstal. ”Stockholm i mitt hjärta” spelades längre fram i programmet. Men skadan var redan skedd och det var ett drag av tv-kanalen som kom alldeles för sent. Det blev inte någon räddning – det gjorde snarare mer skada.

Jag vet inte hur produktionen nu tänker. De kanske är nöjda över alla rubriker kring all ilska och raseri från tittarna. Strålkastarljuset riktas trots allt mot allsången. Men det är av helt fel anledning. Jag hoppas att produktionen tar till sig och ber svenska folket om ursäkt.

För när de tog bort ”Stockholm i mitt hjärta” tog de bort premiärens enda säkra kort. Tittarna kallar trots allt resten av programmet för det sämsta någonsin.
Hur Pernilla och produktionen bakom allsången ska rädda detta, det vet jag inte.

Men de kan börja med att göra rätt. Ge inte Lasse Berghagen anledning att skämmas i himlen. Ta tillbaka hans älskade intro nu och sluta tro att svenska folket vill ha någonting annat.

GUIDE: Allsång på Skansen 2026: Artister, datum, programledare

Läs mer: