Stefan Sauks mamma hotade att begå självmord

Stefan Sauk är en av landets mest kända skådespelare. Men hans barndom präglades av mörker.
– Ibland var jag på riktigt rädd när jag var liten. Det var jävligt obehagligt. Det blev ordentliga bråk, har han berättat i Stjärnorna på slottet.

Stefan Sauk har varit en del av den svenska filmbranschen sedan 1980-talet. Han medverkade tidigt i blivande kultfilmer som Strul, där han spelade mot Björn Skifs, och 1995 tog han sig an den tunga rollen som Carl Hamilton i filmatiseringen av Jan Guillous Vendetta.

Det stora folkliga genombrottet kom sannolikt i början av 1990-talet genom humorserien Lorry. Därefter har Sauk etablerat sig som en av Sveriges mest mångsidiga skådespelare, med uppdrag inom såväl film och tv som teater.

Karriären har tagit honom mellan vitt skilda genrer och uttryck. För rollen i musikalen Miss Saigon på Göta Lejon i Stockholm belönades han 1998 med Guldmasken för bästa manliga musikalartist.

Under 2000-talet har Sauk fortsatt att synas i flera stora produktioner. År 2010 deltog han dessutom i TV4 Let’s Dance, där han slutade på en hedersam femteplats och väckte stort intresse hos tv-publiken.

I intervjuer har han berättat att det var på en motorcykel på Sicilien som han bestämde sig för att bli skådespelare. Efter utbildningen i Göteborg har han gjort sig känd för att ofta gestalta komplexa och kantiga karaktärer, som i Kjell Sundvalls Hotet och Jan Guillous Vendetta.

Stefan Sauk om mammans självmorsförsök

Stefan Sauk är född på Södra BB, nuvarande Maria poliklinik, får jag veta. Och döpt i Katarina kyrka. Sina första steg i livet tog han på Götgatan, där han bodde med sin familj.

I treårsåldern flyttade han till Täby, vilket var rena rama landsbygden på den tiden. Men tillvaron var allt annat än en dans på rosor.

– Jag lekte väldigt mycket med mig själv. Jag var ganska mycket ensam faktiskt. Jag tyckte alltid att alla andra hade det så bra, alla andra hade det som man ska ha det och så hade inte jag det, har han berättat i Stjärnorna på slottet.

När Stefan Sauk medverkade i programmet tillsammans med bland andra Amanda Ooms berättade han att hans mamma var suicidal under hans uppväxt. Det var först när Amanda själv berättade om sin barndom som ämnet kom på tal.

– Alltså, jag får en sån… Det här är… That’s my fucking life. Min mamma hotade att ta livet av sig när jag växte upp. Hon försökte några gånger. Till slut sa jag bara ”men för helvete, gör det då, jag kan hjälpa dig på traven. Sluta skrika om att hoppa framför tåget och lägga dig på spåret, gör det för fan. Jag kan köra tåget”, säger han i tv-programmet.

Väl i Stefans avsnitt berättar han hur hans mamma och pappa ständigt bråkade.

– Ibland var jag på riktigt rädd när jag var liten. Det var jävligt obehagligt. Det blev ordentliga bråk.

Hotade om självmord

Till slut valde Stefans föräldrar att gå skilda vägar, på Stefans inrådan. Men skilsmässan gjorde att hans mammas psykiska mående blev allt sämre.

– Efter att de hade skilt sig och det var stökigt och bökigt, och även innan, så kunde hon hota med att ta livet av sig, berättade han i programmet och fortsatte:

– Det fanns där hela tiden. Och jag hade ju ingen annan, pappa var ju borta. Jag blev ju skräckslagen.

Mammans självmordshot har gjort att han som vuxen lagt sig till med ett hårt skal, som han använt för att dölja sin osäkerhet.

– Hon hotade från att jag var liten, det fanns med mig under uppväxten, förklarar han.

När Stefan Sauk var runt 30 år gammal fick han ett samtal som vände upp och ned på hans värld – hans mamma hade slutligen försökt.

– Det var ju, hela marken. Även om jag var vuxen så kände jag: ”Alltså vänta nu, min mamma försöker ta livet av sig?”. Det är väldigt, alltså världen gungar till, på riktigt, under fötterna på en.

Stefan Sauks mamma överlevde självmordsförsöket och levde fram till 2005.

– Mamma var en fantastisk kvinna. Dessvärre led hon nog av manodepressivitet, skulle jag säga. Och det där blev värre med åren.

Talar ut om ensamheten

När han får frågan om han hade någon annan, en bästa kompis att vända sig till under den här svåra tiden, blir Stefan tyst.

– Jag var tvungen att tänka efter och bara det är väl ett svar i sig, säger han i programmet.

Han konstaterar sedan att han inte hade någon bästa vän förrän i åttan eller nian.

– Så det fanns en väldig ensamhet.

LÄS MER:

 

Läs mer om...