TV4 anmäls efter bilden på kronprinsessan Mette-Marit

Det var under förra veckan som TV4 publicerade nytagna bilder på norska kronprinsessan Mette-Marit.
Publiceringen skedde kort efter att kungligheten genomgått en lungtransplantation.
Nu anmäls kanalens beslut till Granskningsnämnden.

Det har varit minst sagt stor uppståndelse kring den norska kronprinsessan Mette-Marit under senaste tiden. Kronprinsessan, som lider av den kroniska sjukdomen lungfibros, har under våren kämpat med en försämrad hälsa. Mette-Marit fick bland annat ställa in flera uppdrag. I början av juni varnade dessutom experter för att kronprinsessan kunde ha ett år kvar att leva – om hon inte fick genomgå en lungtransplantation.

Men för drygt en vecka sedan kom vändningen och norska kungahuset meddelade att Mette-Marit fått nya lungor. Det var i samband med denna nyhet som TV4 kort efter valde att publicera en första bild på kronprinsessan från sjukhuset.

Raseriet efter TV4:s bild på Mette-Marit

Beslutet att publicera fotografiet väckte enorma reaktioner och nu kan Nöjeslivet avslöja att TV4 anmälts till Granskningsnämnden. I anmälningarna är tittare upprörda över tv-kanalens beslut och kräver att myndigheten ska göra en utredning.
”Osmakligt och oetiskt. Alla har rätt att få vara sjuka i fred. Även kungliga och kändisar”, skriver en person i sin anmälan.

”Jag vill anmäla den bild som TV4 visade på Mette Marit som var tagen utan
hennes medgivande på ett sjukhus”, skriver en annan person i sin anmälan.

I samband med att tv-kanalen valde att publicera bilden på kronprinsessan Mette-Marit höjde många rösten på TV4:s egna sociala medier. I kommentarsfält till publiceringen tyckte många tittare att kanalen gått alldeles för långt.
”Oerhört lågt av TV4 Nyheterna att fota in genom ett fönster på en sjuk människa som inte blivit tillfrågad om att vara med på bild. Jag tror att jag talar för 99, 9% av era följare när jag säger att ingen av oss är intresserad av att se en sådan bild. Låt henne återhämta sig ifred från klicktörstande mediabolag som er”, skrev bland annat en person då.

”Ni borde skämmas TV4 Nyheterna! Ta bort bilden, låt människan vara. 0 nyhetsvärde ,verkligen 0″, skrev en annan person.

”Så respektlöst att visa kronprinsessan, när hon behöver lugn och ro, för att återhämta sig. Så lågt”, skrev en tredje.

Därför publicerade TV4 bilden på Mette-Marit

TV4 gick själva senare ut med en förklaring till varför kanalen valt att publicera bild på Mette-Marit. Bland annat motiverade kanalen sitt beslut med att bilden har ett högt allmänintresse och att Mette-Marit inte är en privatperson.
– Fotografier utgör ofta en viktig del av journalistiken eftersom de kan dokumentera händelser på ett sätt som text ensam inte kan. Om bilden tillför ny information eller bekräftar uppgifter som redan är föremål för offentlig diskussion kan publiceringen stärka allmänhetens möjlighet att bilda sig en egen uppfattning. Denna bild tillför och ger allmänheten en möjlighet att själv bilda sig en uppfattning, sa kanalens ansvarig utgivare Fredrick Malmberg till kanalen och fortsatte:

– Om medier endast publicerar bilder och information som makthavare eller offentliga personer själva godkänner riskerar journalistiken att förlora sin granskande funktion. Att en bild är obekväm eller känslig innebär inte automatiskt att den saknar berättigande att publiceras.

Läs mer: